Conferentie Cultuureducatie met Kwaliteit gemist? Terugkijken is mogelijk!

Woensdag 10 februari organiseerde het Fonds voor Cultuurparticipatie de Conferentie Cultuureducatie met Kwaliteit: De Diepte In. Deze online versie werd in totaal door bijna 1000 bezoekers virtueel bezocht. Via een uitgebreid platform kon je verschillende interactieve presentaties, masterclasses en workshops volgen. Ook wij waren aanwezig met 2 presentaties; namelijk Woordenschat & Cultuureducatie en Kunst & Technologie! Heb jij de sessie(s) gemist? Je kunt het terugkijken!

Terugkijken
Het fijne van deze online editie is dat je de komende 3 maanden een groot deel van de sessies nog rustig terug kan kijken. (Workshops niet i.v.m. de privacy van de deelnemers) Klik op het tegeltje van het programmaonderdeel en je kan de sessie terugkijken of de link delen met anderen. Je hebt geen account nodig om de sessies terug te kunnen kijken, dus stuur ze gerust ook door naar je netwerk. De content is HIER beschikbaar. Ook kun je via het platform in contact komen met andere mensen uit het werkveld. Kortom: een aanrader!

ONDER DE OPPERVLAKTE I PROCES STAAT CENTRAAL: WOORDENSCHAT & CULTUUREDUCATIE
> Klik HIER om de sessie van Lilianne en Karin Hoogeveen terug te kijken.
Lilianne Eijkelenkamp heeft in samenwerking met Karin Hoogeveen (Sardes) een interactieve presentatie gegeven over Woordenschat & Cultuureducatie. Het Servicebureau Onderwijs&Cultuur werkt op verschillende scholen samen om het taalonderwijs te combineren met kunstvakken. (Theater, Muziek en Dans). Waar wij slechts 3 jaar geleden een pilotproject gestart zijn op de Don Bosco school, zijn er momenteel al 13 scholen waar deze lessen gegeven worden!

Er wordt uiteengezet hoe de samenwerking tot stand is gekomen en vanuit welke methodiek de lessen gegeven worden. Karin van Sardes geeft een theoretisch kader vanuit het onderzoek, dat zij hebben gedaan op het gebied van taalontwikkeling en de inzet van muziek.

Wat zijn de bevindingen in de schakelklas geweest en wat is de meerwaarde van de combinatie van woordenschat en cultuureducatie? Wat zijn de successen, de knelpunten en wat willen wij als SOC in de toekomst? Dit komt allemaal aan bod in deze sessie.

SPRONG IN HET DIEPE I RUIMTE VOOR HET EXPERIMENT: KUNT & TECHNOLOGIE
> Klik HIER om de sessie van Yarah en Marjan terug te kijken.

Yarah Winkelaar en Marjan van Breugel hebben een interactieve presentatie gegeven over hun onderzoek naar kunst en technologie.  Yarah en Marjan vertellen over de zoektocht die zij hebben doorlopen, om zo de visie op kunst en technologie te ontwerpen.

Proefondervindelijk ontdekten ze, dat het vooral niet te veel op het stukje techniek moest gaan zitten. Maar waar ontmoeten kunst en techniek elkaar?  Yarah en Marjan vonden de sleutel, door te starten bij de verwondering van de leerling. Hoe prikkel je kinderen zo, dat zij vanuit een kunstwerk zelf willen gaan ontdekken en onderzoeken hoe iets technisch in elkaar steekt.

Zij gaven twee praktijkvoorbeelden en vertelden enthousiast over hun bevindingen. Het is prachtig om te zien, dat als je het vuurtje op de juiste manier aanwakkert, het kind zo verwondert raakt dat hij zelf op onderzoek wil gaan. Hopelijk volgen er snel meer projecten vanuit dit thema.

Publicatie ‘Kijk eens wat er kan. Terugblik op 4 jaar CmK’
Tijdens de Conferentie werd de publicatie “Kijk eens wat er kan. Terugblik op 4 jaar CmK” aangeboden aan Minister van Engelshoven. Samen met het LKCA en het ministerie van ocw heeft het Fonds voor Cultuurparticipatie de afgelopen 4 jaar met veel plezier samengewerkt in Cultuureducatie met Kwaliteit. De 46 penvoerders in het hele land zorgen dat alle kinderen in Nederland de kans hebben op goede cultuureducatie. Daarom zijn ze allemaal gevraagd om mee te werken aan deze publicatie. Een collectie van mooie verhalen en voorbeelden. Leerzaam, inspirerend én heel leuk om te lezen! Ons verhaal staat op pagina 48. Benieuwd naar deze publicatie? Download hem of bestel hem op papier.

Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) is een samenwerkingsproject tussen het Ministerie van OCW, LKCA en het Fonds voor Cultuurparticipatie. Zij verbinden de culturele sector met het onderwijs en werken op een toegankelijke en inspirerende manier samen met alle penvoerders. Wij zijn voeren CmK uit in opdracht van de gemeenten Dordrecht, Papendrecht, Alblasserdam en Ridderkerk.