Lestips 75 jaar vrijheid

4 en 5 mei zijn dit jaar in het water gevallen en dat terwijl het dit jaar, waarbij we 75 jaar vrijheid vieren, juist zo belangrijk is. Daarom hebben we een aantal lestips op een rijtje gezet. Deze zijn voor het primair onderwijs en voortgezet onderwijs. Gecategoriseerd op leeftijd.


Primair onderwijs

Groep 1,2

  • Een les Kunst & Design over “Koning Donderwolk” waarbij kinderen tekenen over boze en blije emoties. Klik HIER.
  • Een les Kunst & Design waarbij kinderen met papier-maché leren over vrede en hoe dat er uit ziet na jarenlange oorlog. Klik HIER.

Groep 3, 4

  • Een les Kunst & Design waarbij de leerlingen door middel van fotografie onderzoeken hoe je ruzie kan oplossen. Klik HIER.

Groep 5, 6

  • Een les Kunst & Design waarin de leerlingen een spel maken “waarin oorlog tegenslag oplevert maar samenwerking profijt voor de betrokken partijen”. Klik HIER.

Groep 6, 7, 8

  • Een les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed over Anne Frank met een videodagboek en een werkboekje. Klik HIER.
  • Een les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed aansluitend op het videodagboek van Anne Frank. Leerlingen leren het verhaal van Anne Frank kennen in relatie tot (on)vrijheid. Klik HIER.
  • Een les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed waarbij leerlingen de belangrijkste gebeurtenissen in het leven van Anne Frank in chronologische volgordeplaatsen. Hierdoor ontdekken de leerlingen wat voor invloed het naziregime op Anne haar leven had. In de les staan samenwerken en gericht naar historische foto’s kijken centraal. Klik HIER.
  • Een ‘Film in de klas’ met gratis lesmateriaal. Beschikbaar tot 1 juni. Klik HIER.

Groep 7, 8

  • Een verzameling van lessen geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed van het comité van 4 en 5 mei. Klik HIER.
  • Een les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed over het herdenken van de oorlog en het vieren van vrijheid door middel van filmpjes en korte opdrachten. Klik HIER.
  • Een les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed waarbij met het Caribisch Denkboek kinderen leren over de lokale geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog op Aruba, Bonaire, Curaçao en Saba, Sint Eustatius en Sint Maarten. Klik HIER.
  • Een les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed met filmpjes van Jong in Oorlog met digitale lessen. Het zijn ‘flipping the classroom’ lessen waarbij leerlingen in groepjes of individueel de films bekijken en opdrachten maken. Ook kunnen de lessen klassikaal doorlopen worden waarbij de leerlingen via een laptop, tablet of telefoon hun antwoorden aanleveren en op het digibord zichtbaar worden om gezamenlijk te bespreken. De lessen zetten de leerlingen aan het denken over vrijheid, oorlog, keuzes maken en meer. Klik HIER.
  • Een les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed waarbij verhalen beleefd worden van mensen die een tijd niet vrij waren, doordat ze in oorlog leefden, of doordat ze niet konden zijn wie ze wilden zijn. Kun je vrij zijn als je niet mag zeggen wat je wilt? Klik HIER.
  • Een les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed over de film “Oorlogswinter” inclusief docentenhandleiding, werkbladen en antwoorden. Klik HIER.
  • Een les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed over de vanzelfsprekendheid van vrede. Welke kinderrechten heb je? Waarom vluchten mensen? Wat doet de VN? En wat zou jij doen als je niet meer veilig of vrij zou kunnen zijn? Dat ontdek je allemaal in deze les! Klik HIER.
  • Een lespakket geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed. In 5 lessen gaan de leerlingen aan de slag met beeldbronnen. Ze leren over de verschillende manieren waarop foto’s kunnen worden ingezet en hoe beelden ook al in de geschiedenis gemanipuleerd werden. Klik HIER.
  • Een les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed van het Klokhuis. Klik HIER.
  • Een verzamelplaat van lessen over films met het onderwerp geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed. Klik HIER.
  • Een verzamelplaats van lessen geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed. Klik HIER.
  • Een les Kunst & Design waarbij beeldende aspecten samengebracht worden met gedichten. Klik HIER.
  • Een les Kunst & Design waarin de leerlingen een dagboekfragment schrijven naar aanleiding van oude ansichtkaarten. Klik HIER.
  • Een les Kunst & Design waarin de leerlingen een ansicht kaart ontwerpen naar aanleiding van oude ansicht kaarten en de eventueel eerdere geschreven dagboekfragmenten en het gedicht. Klik HIER.
  • Een les mediawijsheid waarbij begrijpend kijken naar foto en filmbeelden van WOII centraal staan. Klik HIER.
  • Een podcast “Op houten banden” is de eerste podcast voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar. Het verhaal in de podcast gaat over de bevrijding van Nederland in 1944-1945. Inclusief handboek en werkbladen. Klik HIER.
  • Een theaterles over vrijheid. Klik HIER.
  • Een verfilmde theatervoorstelling voor Theater na de Dam 2020 over oude oorlogsverhalen. Klik HIER.

Voortgezet onderwijs

1e en 2e jaar

  • Een les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed van de Anne Frank Stichting over diverse onderwerpen. Klik HIER.
  • Een les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed n.a.v. de film oorlogswinter. Inclusief een lijkwijzer, een werkblad waarin ze een mindmap maken en een filmscript schrijven. Klik HIER.
  • Een les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed te vinden in een informatief portal over de Tweede Wereldoorlog en links naar andere sites met als doel het voorkomen van vooroordelen en discriminatie en achtergronden bij herdenken en vieren. Klik HIER.
  • Diverse colleges over geschiedenis, Nederlands en maatschappij met inspirerende sprekers, blogs, films en lesbrieven. Klik HIER.
  • Een ‘Film in de klas’ met gratis lesmateriaal. Beschikbaar tot 1 juni. Klik HIER.
  • Een buitenwandeling langs bunkers in Nederland met kennisquiz, bronnenmateriaal, onderzoeksvraag, rollenspel en opdrachten. Klik HIER.
  • Een amateurfilm platform met films over de bevrijding van Nederland. Klik HIER.
  • Een theaterles over vrijheid. Klik HIER.
  • Een verfilmde theatervoorstelling voor Theater na de Dam 2020 over oude oorlogsverhalen. Klik HIER.

2e en 3e jaar

  • Een les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed te vinden in een informatief portal over de Tweede Wereldoorlog en links naar andere sites met als doel het voorkomen van vooroordelen en discriminatie en achtergronden bij herdenken en vieren. Klik HIER.
  • Een les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed van de Anne Frank Stichting over diverse onderwerpen. Klik HIER.
  • Een les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed waarin jongeren om leren gaan met de beeldcultuur waarin ze opgroeien en ze weerbaar maken tegen beeldmanipulatie. Media, kijkwijzer en doe opdrachten. Klik HIER.
  • Diverse korte films met vragen omtrent burgerschapsthema’s als aanvulling op lessen geschiedenis en maatschappijleer. Klik HIER.
  • Diverse colleges over geschiedenis, Nederlands en maatschappij met inspirerende sprekers, blogs, films en lesbrieven. Klik HIER.
  • Een ‘Film in de klas’ met gratis lesmateriaal. Beschikbaar tot 1 juni. Klik HIER.
  • Een buitenwandeling langs bunkers in Nederland met kennisquiz, bronnenmateriaal, onderzoeksvraag, rollenspel en opdrachten. Klik HIER.
  • Een amateurfilm platform met films over de bevrijding van Nederland. Klik HIER.
  • Een verfilmde theatervoorstelling voor Theater na de Dam 2020 over oude oorlogsverhalen. Klik HIER.

4e jaar en +

  • Een les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed met diverse onderwerpen in diverse lesbrieven waarin leerlingen leren beschrijven, bronnenonderzoek doen, nieuwe onderzoeksvragen en deelvragen bedenken en presenteren. Klik HIER.
  • Een les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed van de Anne Frank Stichting over diverse onderwerpen. Klik HIER.
  • Een les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed te vinden in een informatief portal over de Tweede Wereldoorlog en links naar andere sites met als doel het voorkomen van vooroordelen en discriminatie en achtergronden bij herdenken en vieren. Klik HIER.
  • Een digitale les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed over oorlog, kinderen op de vlucht en vrede. Bevat: films, vragen, quizzen en doe opdrachten als het maken van een storyboard, stopmotion/animatiefilm. Klik HIER.
  • Een ‘Film in de klas’ met gratis lesmateriaal. Beschikbaar tot 1 juni. Klik HIER.
  • Een buitenwandeling langs bunkers in Nederland met kennisquiz, bronnenmateriaal, onderzoeksvraag, rollenspel en opdrachten. Klik HIER.
  • Een amateurfilm platform met films over de bevrijding van Nederland. Klik HIER.
  • Een verfilmde theatervoorstelling voor Theater na de Dam 2020 over oude oorlogsverhalen. Klik HIER.

Hoger onderwijs

  • Een les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed van de Anne Frank Stichting over diverse onderwerpen. Klik HIER.
  • Een les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed met diverse onderwerpen in diverse lesbrieven waarin leerlingen leren beschrijven, bronnenonderzoek doen, nieuwe onderzoeksvragen en deelvragen bedenken en presenteren. Klik HIER.
  • Een digitale les geschiedenis/ burgerschap/ cultureel erfgoed over oorlog, kinderen op de vlucht en vrede. Bevat: films, vragen, quizzen en doe opdrachten als het maken van een storyboard, stopmotion/animatiefilm. Klik HIER.
  • Een lessenreeks geschiedenis/ media rondom WO II, fotografie en digitale vaardigheden. Leerlingen gaan aan de slag met beeldbronnen en hoe beelden gemanipuleerd werden. Resulterend in een eigen fotoshoot. Klik HIER.
  • Een amateurfilm platform met films over de bevrijding van Nederland. Klik HIER.