Maakonderwijs in het Cultuurmenu Dordrecht

Een docent van het Cultuurmenu vertelt over hoe ijs, zout en water kan zorgen voor een leuke middag en mooie kunstwerken.

Het Cultuurmenu is er voor alle basisscholen én het speciaal onderwijs in Dordrecht en zet in op leren over cultuur, door cultuur en met cultuur. Dit draagt bij aan het ontwikkelen van het cultureel (zelf)bewustzijn en de 21e -eeuwse vaardigheden! Cultuurmenu.nu is dé plek waar het cultureel aanbod van regio Dordrecht online samenkomt. Dit Cultuurmenu is tot stand gekomen door het Servicebureau Onderwijs&Cultuur in samenwerking met Dordtse basisscholen en culturele organisaties in opdracht van de gemeente Dordrecht. Het Cultuurmenu bestaat uit een gratis deel waarbij de leerlingen OP BEZOEK gaan bij de culturele organisaties of OP SCHOOL een actieve workshop krijgen die aansluit  bij het thema in de klas.

Maakonderwijs door de ogen van de vakdocent
“Het Maakonderwijs is iets waar ik zelf altijd graag vanuit werk. Bij deze manier van onderwijs wordt het ervaren en beleven bij het kind centraal gesteld. Daarnaast gaat het in het proces voornamelijk om plezier, experimenten, falen, doorzetten en samenwerken.

Als beeldend vakdocent probeer ik altijd nieuwe lessen te bedenken waarin ik de leerlingen in hun volle enthousiasme mee krijg. Soms lukt dat heel goed, soms wat minder. Voor deze workshop wilde ik nog veel meer focussen op het proces en het doen van experimenten. Zo komt de aandacht van de kinderen voornamelijk te liggen bij het verwonderen en beleven en niet direct bij het eindresultaat.

Met de kinderen ben ik een ijs-experiment gaan doen. Eerst hebben we gekeken naar de prachtige ijssculpturen van Andy Goldsworthy, daarna zijn we zelf aan de slag gegaan met het maken van een ijssculptuur. Kant-en-klare ijsblokjes, zout en water, dat is het enige wat je nodig hebt!

De kinderen hebben tijdens de les enorm veel plezier gehad met het bedenken en maken van de sculpturen. Naast dat de kinderen zich verwonderd hebben over het wetenschappelijke proces hoe zout, water en ijs kan blijven kleven, zijn ze bezig geweest met het creatieve proces tijdens het vormgeven van hun ijssculptuur.”