‘Elk kind moet veilig, gezond, kansrijk en met veel plezier kunnen opgroeien in Dordrecht. We willen kinderen optimale kansen bieden om zichzelf, hun talenten en mogelijkheden en de wereld om hen heen te ontdekken.’ Onderwijsvisie Dordrecht 2020-2030
Online bijeenkomst voor gemeente en scholen
Op maandag 19 april organiseerden we in opdracht van de gemeente Dordrecht en samen met onderzoeksbureau Sardes een online bijeenkomst om scholen te inspireren met landelijke voorbeelden van Onderwijstijdverlening en met elkaar in gesprek te gaan. De bijeenkomst werd geopend door Peter Heijkoop, wethouder Onderwijs gemeente Dordrecht. Serge Bomius (gemeente Dordrecht) en Karin Hoogeveen (Sardes) beantwoordden ingezonden vragen. Daarna volgden de 50 deelnemers twee presentaties om vervolgens in kleinere groepen met elkaar in gesprek te gaan. We kijken terug op een inspirerende en technisch goed verlopen online ochtend.
Reacties:
Onderwijsvisie Dordrecht 2020-2030
De Dordtse basisscholen, kinderopvangorganisaties en de gemeente Dordrecht hebben afgesproken dat zij zich samen inzetten voor gelijke kansen voor alle kinderen in de stad. De partijen willen dat kinderen aan het einde van de basisschool doorstromen naar het vervolgonderwijs dat het beste aansluit bij hun capaciteiten en talenten, ongeacht hun achtergrond. De afspraken zijn vastgelegd in een ambitieuze Onderwijsvisie voor de periode 2020-2030.
Dordts Leerprogramma
Er is gekozen voor onderwijstijdsverlenging om kansengelijkheid op de basisscholen te bevorderen. Onder de naam Dordts Leerprogramma komen in eerste instantie elf scholen in aanmerking om te starten met het programma. Het gaat om de wijken Krispijn, Crabbehof, Wielwijk en de Staart, waarin er procentueel gezien meer kinderen een leerachterstand hebben. ‘Wij willen de groei van de kansenongelijkheid in Dordrecht doorbreken en er voor zorgen dat de generatie kinderen van nu met een hoger opleidingsniveau uitstroomt richting de arbeidsmarkt.’ Onderwijsvisie Dordrecht 2020-2030
Presentaties
Iedere deelnemer volgde twee van de vier presentaties: