Projectweek “INCLUSION” bij het Dalton Vakcollege

In de week van maandag 1 april tot en met vrijdag 5 april heeft de projectweek “INCLUSION” plaats gevonden op het Stedelijk Dalton Lyceum Vakcollege. Ruim 100 leerlingen uit het tweede jaar hebben zich bezig gehouden met de thema’s vrijheid, discriminatie en respect. In deze projectweek zijn leerlingen bezig geweest in zowel receptieve, als actieve vorm. De week bestond uit verschillende excursies en workshops afgestemd op de wensen van de school. Van dit project is een prachtige aftermovie gemaakt en kan hier bekeken worden. 

Het programma was als volgt:

Maandag
Op maandag was de kick off van de projectweek. In verschillende groepen bezochten de leerlingen in totaal 3 onderdelen. De theatergroep ‘Playback’ speelde op die dag twee keer hun voorstelling ‘Count me in’. Dit is een jongerenvoorstelling over culturele diversiteit en tolerantie. Ook bezochten de leerlingen Stichting Museum 1940 – 1945. Dit is een verzetsmuseum met allerlei voorwerpen en informatie over gebeurtenissen in de periode 1940-1945, specifiek uit de regio Dordrecht. Als derde onderdeel gingen de leerlingen met een docent van het Stedelijk Dalton Lyceum Vakcollege aan de slag met het onderwerp. Zo werd er uitleg gegeven over het programma en werd er actief gebrainstormd over het thema. Hierbij kwamen de nodige gesprekken op gang en werden er mindmaps gemaakt

Woensdag
Op woensdag kregen de leerlingen vier verschillende workshops: mobile journalism, spoken word, rap en theater. Ook konden de leerlingen op de gang meebouwen aan een stad van karton. Aan het einde van de dag konden de leerlingen één van de vijf workshops kiezen waarbij ze op vrijdag mee door zouden werken.

Donderdag
Op donderdag brachten alle leerlingen met de bus een bezoek Nationaal Monument Kamp Vught. Leerlingen kregen in Kamp Vught een rondleiding, een film in het auditorium en zijn al eerder op school met een lespakket aan de slag gegaan.

Vrijdag
Op vrijdag gingen de leerlingen verder bij één van de vijf workshops die ze gekozen hadden op woensdag. Ze hebben daardoor langer de tijd voor verdieping en kunnen zo goed naar een presentatie toewerken. In de middag hebben de leerlingen aan elkaar laten zien wat ze gedaan en gemaakt hebben. ’s Avonds zijn alle ouders, vrienden en familie uitgenodigd en was er een feestelijke afsluiting van de projectweek.

Bij de workshop ‘van Droom naar Doel’  zijn de leerlingen aan de slag gegaan met het omzetten van hun dilemma’s , passies en dromen in actie. Van kleine vragen tot grootse plannen kwamen aan het licht tijdens deze workshop in de vorm van spoken word. Tijdens de presentatie hebben een aantal leerlingen een pitch over hun droom of doel met betrekking tot het thema gehouden.

Tijdens de workshop rap zijn de leerlingen aan de slag gegaan met een professionele rapper. Zo hebben ze alle tools en tricks geleerd om zo goed mogelijk een rap te kunnen schrijven. Uiteraard hebben ze tijdens de presentatie hun zelfgeschreven raps ten gehore gebracht.

Bij mobile journalism werden de leerlingen meegenomen in de wereld van videoreports. Aan de hand van een tv/radio-presentatrice hebben ze geleerd over shots, frames en monteren. Tijdens de presentatie zijn zelfgemaakte en gemonteerde filmpjes gepresenteerd.

In de workshop ‘Cardbord City’ zijn de leerlingen gaan bouwen met karton. Een eutopische stad waar alles kan en mag, hoe ziet zoiets er uit? Met karton hebben de leerlingen deze stad vormgegeven en op de presentatieavond tentoongesteld.

Tijdens de workshop theater hebben de leerlingen niet stilgezeten. Met behulp van de basistechnieken in spel hebben de leerlingen aan de hand van persoonlijke verhalen toegewerkt naar twee scenes. De scenes over respect in de klas zijn op het podium gespeeld tijdens de presentatieavond.

Samenwerking
Deze projectweek is tot stand gekomen met dank aan: