12 september seminar (Cultuur)Onderwijs van de toekomst
Op woensdag 12 september organiseert het Servicebureau Onderwijs&Cultuur het Seminar (Cultuur)Onderwijs van de toekomst in het Energiehuis, in Dordrecht. Dit is een gratis seminar Cultuureducatie van 13.30 – 18.00 uur voor het primair, voortgezet onderwijs en culturele organisaties. Samen met Claire Boonstra, Sjef Drummen, Johan van den Beucken en Shailoh Phillips belooft het een uiterst actueel en inspirerend programma te worden voor leerkrachten, intern cultuur coördinatoren, vakdocenten, directeuren, schoolbesturen, studenten, beleidsmedewerkers, medewerkers educatie en alle andere geïnteresseerden. Ook komen? Meld je je dan nu aan.
Programma start om 13.30 uur
Het programma start om 13.30 uur met inloop en koffie , 14.00 uur geeft Claire Boonstra een plenaire sessie. Om 15.00 uur starten de workshops van Claire, Sjef Drummen, Shailoh Phillips en Liesbeth de Boer van het Servicebureau Onderwijs&Cultuur (SOC). Johan van den Beucken verzorgt de plenaire afsluiting. Het programma duurt tot 18.00 uur. Het is mogelijk voor leerkrachten om later aan te sluiten bij het programma. Het primair onderwijs in Zuid-Holland en Zeeland staakt namelijk op woensdag 12 september met een demonstratie in Rotterdam.
- 13.30 inloop, registratie, koffie en thee in Brandstof
- 14.00 het doel van het onderwijs door Claire Boonstra in Ketel 2
- 15.00 workshopronde 1 o.l.v. Claire Boonstra, Sjef Drummen, Shailoh Phillips
- 15.55 workshopronde 2 o.l.v. Claire Boonstra, Sjef Drummen, Shailoh Phillips
- 16.45 presentatie door Johan van den Beucken in Brandstof
- 17.30 borrel, hapje & napraten in Brandstof
- 18.00 einde
Sprekers
Claire Boonstra, oprichter Operation Education

Volgens Claire Boonstra is ons huidige onderwijssysteem in een keurslijf geperst. Het systeem dat ooit bedacht is, met verplichte leerdoelen en een cito-toets, weerhoudt kinderen ervan hun eigen talenten te ontplooien. “Waarom wordt iedereen ertoe gedwongen hetzelfde te leren? Kijk naar de kwaliteiten en interesses van een kind, en stem daar je aanbod op af.”
Operation Education streeft naar afzonderlijke leerdoelen voor elk kind, met niet alleen begeleiding van leraren. Een groep van ouders, vrienden en meerdere experts zouden samen de ontwikkelingen van een kind kunnen volgen en gezamenlijk bepalen wat goed is voor hem. “Ten eerste kan een kind zich zo ontwikkelen op een wijze die bij hem past. Geen verplichte gestandaardiseerde leerdoelen meer.” Het hoeft niet perse op bepaalde punten heel goed te presteren, maar gewoon beter worden in wat het al leuk vindt en goed kan.
“Ik weet dat er in de wereld scholen zijn die al zo te werk gaan, maar het moet een breed maatschappelijk gedragen visie worden. Iedereen moet het omarmen voordat het impact krijgt. Zolang er nog verplichte leerdoelen zijn, moeten scholen zich daar aan houden.”
Sjef Drummen, mede-oprichter Agora & Niekée College
Sjef ontwikkelde samen met zijn Co-Founders “Agora”. Dit oud-Griekse woord betekent plein en staat als vernieuwingsschool een radicaal andere manier te vinden om kinderen over de wereld om hen heen te laten leren. Het concept berust op drie pijlers:
- kinderen zijn van nature nieuwsgierig en willen graag leren. De school hoeft dat alleen maar te ondersteunen;
- leren kan overal plaatsvinden. “De wereld is het plein”;
- en een school functioneert als een “plein dat verbindt”. Er wordt niet meer gedacht in strikt te onderscheiden domeinen als thuis, straat, school en virtueel.
Johan van den Beucken, directeur van de Nieuweschool
De Nieuweschool is een basisschool die onderwijs vormgeeft vanuit de overtuiging dat kinderen de intrinsieke motivatie hebben om zich te ontwikkelen en hieraan plezier beleven. Daarnaast is Nieuweschool een ontmoetingsplaats waar kinderen kennis, vaardigheden en attituden ontwikkelen die zij nodig hebben op hun weg naar volwassenheid. Twee belangrijke kernwaarden die voor Nieuweschool in dit proces de basis vormen zijn: plezier en ontwikkeling. Plezier + ontwikkeling= resultaat
Shailoh Phillips
Ontwerpend leren, onderzoekend leren oftewel: het maakonderwijs. Het lijkt een echte hype te zijn/worden waar trendwatchers graag ellenlange uitleg en voorbeelden van geven. Volgens Shailoh Phillips is maakonderwijs “helemaal niet iets nieuws”, maar zijn er gewoon nieuwe manieren / methoden / media en is het eerder een soort andere mindset die je als docent dient te krijgen. Het gaat er uiteindelijk onder andere om dat de leerlingen zelf ontdekken, experimenteren, nieuwsgierig gemaakt worden om te achterhalen hoe iets werkt en in stappen te denken. In deze workshop geen ingewikkelde zaken maar inspirerende voorbeelden uit het PO en VO. We maken een koppeling tussen alle nieuwe mooie initiatieven en de dagelijkse realiteit in de klas.
Voor wie
- Leerkrachten
- ICC-ers
- Vakdocenten
- Directeuren
- Schoolbesturen
- Studenten
- Beleidsmedewerkers
- medewerkers educatie
- en alle andere geïnteresseerden.
Wanneer
woensdag 12 september 2018 (13.30-18.00 uur)
Waar
Energiehuis, Noordendijk 148, Dordrecht
Aanmelden
Deelname is GRATIS. Klik hieronder of HIER om je aan te melden. Aanmelden is mogelijk tot en met 5 september 2018.