Zeven Zonden

Cultuureducatie met maatschappelijke thema’s

Doelgroep
Leerlingen van het voortgezet onderwijs

Doel
Het werken vanuit een thema en het verbreden van kennis over kunst en cultuur

Intro
Herkenbare, maatschappelijke thema’s werken prettiger dan thema’s waarin je jezelf niet herkent. Het Zeven Zonden project heeft thema’s die maatschappelijke en culturele herkenbaarheid bieden voor jouw leerlingen. Wie is er nu niet jaloers, hebzuchtig of ijdel?

Omschrijving
Met een introductie les krijgen de leerlingen een voorbereiding op het thema. In de reclamewereld wordt gretig gebruik gemaakt van de ‘zondige’ mens. Het verlangen om beter of belangrijker te zijn dan een ander wordt gezien als de ergste hoofdzonde. De herkenbaarheid en aansluiting op de belevingswereld van de leerlingen geeft een inhoudelijke meerwaarde.

Vervolgens wordt er in workshops kennisgemaakt met verschillende kunstdisciplines. De workshops met onder andere spoken word, theater, dans, rap soundtrack, edelsmeden, fotografie, architectuur en muziek dragen bij aan de culturele ontwikkeling. De leerlingen gaan aan de slag rond het thema van de Zeven Zonden. Ze presenteren of exposeren hun gemaakte werk waarbij ze een andere kant van zichzelf laten zien. Het Servicebureau Onderwijs&Cultuur (SOC) adviseert graag over de mogelijkheden.

Uitvoerende organisatie
Servicebureau Onderwijs&Cultuur